Fonolojik Bozukluk
Konuşma Sesi Bozukluğu
Genel Bilgi
Konuşma sesi bozuklukları, bir nedene bağlı olup veya olmadan konuşma seslerinin yanlış üretilmesi, bazı seslerin yanlış yerde ve pozisyonda üretilmesi veya hiç üretilememesi gibi işlemlerin neden olduğu bozukluklardır. Fonolojik Bozukluk Fonolojik bozukluk çocukların anadili edinim sürecinde bazı ses bilgisi kurallarını anlamakta zorlanmalarıyla ortaya çıkan bir konuşma sesi bozukluğudur. Fonolojik bozukluğa sahip bireylerin veya çocukların konuşma anlaşılırlığı çok düşük olabilir. Konuşmalarını sürekli düzeltmek veya kesmek konuşma motivasyonunun kırılmasına neden olabilir. Çocuklukta müdahale edilmeyen fonolojik bozukluk yetişkinlik döneminde de devam edebilir bu nedenle, fonolojik bozukluk yalnızca çocuklarda değil yetişkinlerde de görülebilmektedir. Fonolojik bozukluğa sahip bireylerin konuşmasında yanlış sesleri yanlış yerde ürettiklerini, bazı seslerin envanterlerinde hiç olmadığını, kelime içindeki bazı seslerin yerleri değiştirilerek üretildiğini, bazı seslerin düştüğünü veya dönüştürüldüğünü ve bu şekilde hatalı üretimler yapıldığını görebiliriz. Fonolojik bozukluğa sahip bireyler sesleri doğru üretmekten çok doğru yerde üretmekte problem yaşarlar. Örneğin; fonolojik bozukluğa sahip biri /z/ sesini “zar” derken doğru şekilde üretebilirken /zaman/ sözcüğünde /z/ sesi yerine /s/ sesini kullanarak /saman/ ,/ kitap/ yerine /kipat/ söyleyerek hatalı üretim yapabilir. Okul çağına kadar müdahale edilmemiş fonolojik bozukluklar çocukların okuma-yazma öğrenim dönemlerinde zorluk yaşamalarına, okul başarılarının etkilenmesine neden olabilir. Bu nedenle terapilere olabildiğince erken başlamak bu belirtilerin gözlemlenmemesi açısından önemlidir. Çocuğunuzda bu belirtileri gözlemlediğinizde bir dil ve konuşma terapistinden değerlendirme seansı almanız yararlı olacaktır.